Een indienststellingsverslag, of kortweg IDV, bevestigt dat een arbeidsmiddel, machine of installatie voldoet aan de veiligheids- en hygiënemaatregelen die momenteel van toepassing zijn.

Bovendien wordt het indienststellingsverslag altijd opgemaakt door de interne preventieadviseur. Het is dus aan de interne preventieadviseur om correct aan te geven of een arbeidsmiddel voldoet aan alle eisen en normen rond veiligheid, hygiëne en gezondheid. Verder moet hij ook controleren of het arbeidsmiddel voldoet aan de voorwaarden die bij de bestelling werden gesteld.

Daarnaast moet het verslag niet alleen opgesteld worden voor het eerste gebruik van het arbeidsmiddel, maar ook als het arbeidsmiddel opnieuw in gebruik wordt genomen.

Werkgevers moeten steeds in het bezit zijn van een indienststellingsverslag van alle actieve arbeidsmiddelen. Ook moeten ze kunnen aantonen dat de vaststellingen en aanbevolen veiligheids- en hygiënemaatregelen binnen het verslag zijn uitgevoerd en worden nageleefd.

Welke elementen bevat een indienststellingsverslag?

Beknopte informatie arbeidsmiddel

Ten eerste bevat een indienststellingsverslag een kort overzicht van de te inspecteren arbeidsmiddel zoals het bouwjaar, merk, type arbeidsmiddel, datum 1ste gebruik, enz.

Analyse veiligheidsaspecten

Ten tweede moeten verschillende veiligheidsaspecten geanalyseerd worden door de interne preventieadviseur:

– Aanwezigheid CE-keuring
– Conform het AREI
– Conform de Codex / het ARAB
– Stabiele opstelling
– Bekabeling veilig weggewerkt
– Plan van onderhoud
– …

Hierbij moet de interne preventieadviseur aangeven of deze aspecten aanwezig zijn of niet van toepassing zijn voor het arbeidsmiddel.

Binnen het indienststellingsverslag is dit een checklist die garanderen dat alle aspecten zijn gecontroleerd. Als een bepaald veiligheidsaspect niet in orde is, dan moet de interne preventieadviseur duidelijk aangeven wat er niet klopt en bijkomende uitleg voorzien.

Inschattingsfactoren risicoanalyse

Ten derde worden de inschattingsfactoren van mogelijke gevaren ingedeeld in drie categorieën:

1 – Waarschijnlijkheid
2 – Blootstelling
3 – Effect

Op basis van deze categorieën wordt er een score gegeven aan een mogelijk risico: zeer klein, klein, groot en zeer groot. Hoe hoger het risico, hoe hoger de prioriteit.

Risicoanalyse

Ten vierde moet een indienststellingsverslag ook een risicoanalyse bevatten die de grootte van elk specifiek risico weergeeft. Voorbeeld van risico’s zijn wegvliegende delen, brandwonden, snijwonden, stof enz.

Binnen de risicoanalyse moet de risico duidelijk omschreven zijn met een bijhorend preventiemaatregel om de risico op een ongeval te minimaliseren. Aansluitend is er ook een tabel van persoonlijke beschermingsmiddelen die wel of niet gedragen moeten worden.

Advies & bekrachtiging

Ten slotte moeten de interne preventieadviseur en comités voor preventie en bescherming op het werk aangeven of het indienststellingsverslag met de opgestelde preventiemaatregelen gunstig zijn of niet. Beide partijen kunnen ook aangeven dat het arbeidsmiddel enkel gebruikt wordt onder bepaalde voorwaarden. Uiteindelijk beslist de werkgever of het arbeidsmiddel in dienst wordt genomen of niet.

Is een indienststellingsverslag noodzakelijk bij een arbeidsmiddel met een CE-keuring?

Ongeacht of een arbeidsmiddel een CE-keuring heeft of niet, moet een arbeidsmiddel beschikken over een indienststellingsverslag voor het effectief gebruikt kan worden.

De CE-keuring is alleen geldig voor intrinsieke eigenschappen van het arbeidsmiddel. Het indienststellingsverslag toont aan of er veiligheids en-preventiemaatregelen genomen zijn die niet gedekt worden door de CE-keuring.

Welke aspecten worden niet gedekt door de CE-keuring?

Voorbeeld van aspecten die de CE-keuring niet dekt:

– Controle en toezicht van de geleverde documenten
– Ergonomie van het arbeidsmiddel
– Opstelling van het arbeidsmiddel
– Opleiding(en) voor correct gebruik van het arbeidsmiddel
– Onderhoud
– …

Zit je nog met specifieke vragen over indienststellingsverslag of heb je hulp nodig bij het opstellen van een verslag? Neem nu contact met ons op en we helpen je graag verder.

Beschrijving

Meer artikels

Publicatiedatum:

13/09/2024

Werken in een gemengde appartementsgebouw (privé en zakelijk)

In het kader van werken in gemengde gebouwen, dat wil zeggen gebouwen die zowel privé-appartementen als professionele ruimtes bevatten, kan de situatie snel complex worden. Het is essentieel om elk geval goed te analyseren om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen en een eerlijke verdeling van de kosten te garanderen. De gemengde aard van de bestemming van de eigendommen, evenals het onderscheid tussen privé- en gemeenschappelijke delen, vereisen bijzondere aandacht. Dit artikel is bedoeld om onze leden te informeren over de belangrijkste aandachtspunten, met name de manier waarop het gebruik van elk appartement in aanmerking moet worden genomen en de impact hiervan op de facturatie van de werken. Een concreet voorbeeld zal de nuances verduidelijken die men moet beheersen om deze situaties optimaal te beheren.

Publicatiedatum:

22/08/2024

Nieuwe C1/107 van Synergrid

Een nieuwe versie van het technisch voorschrift C1/107 van Synergrid is gepubliceerd: algemene technische voorschriften voor de aansluiting van een elektrische installatie van een gebruiker op het laagspanningsdistributienet. Nieuwe technologische evoluties werden meegenomen in de herwerkte versie en de voorschriften werden vernieuwd volgens de huidige werkwijzen en toegepaste regels van de Belgische distributienetbeheerders (DNB’s). Het voorschrift vormt de basis van alle laagspanningsaansluitingen in België binnen alle gewesten. De eigen voorschriften van de regionale DNB’s vullen het verder aan. Installateurs, ontwerpbureaus, architecten en distributienetgebruikers (DNG’s) zijn ermee gebaat om voldoende kennis te hebben van de inhoud.

Publicatiedatum:

04/07/2024

Elektronische facturatie: Een imminente verandering

De overgang naar verplichte elektronische facturatie komt eraan. Maar voor wie geldt dit en welke transacties zijn betrokken? Hier is een overzicht van de nieuwe verplichtingen en de aankomende veranderingen.

Hou uzelf up-to-date en

lees onze laatste nieuwsartikels

Vijf voordelen van ELOYA