Ga veilig aan de slag met veiligheidsinstructiekaarten

Een veiligheidsinstructiekaart kun je beschouwen als een beknopte handleiding om een specifiek arbeidsmiddel veilig te gebruiken en correct te onderhouden.

Wat verstaan we onder arbeidsmiddelen? Alle hulpmiddelen die bij het werk gebruikt worden. Dit kan variëren van eenvoudige toestellen zoals printers en beeldschermen, tot werktuigen en machines zoals boormachines en elektrische transpalleten.

Werkgevers zijn wettelijk verplicht om te waken over de veiligheid van werknemers, dit geldt ook voor het opmaken van de veiligheidsinstructiekaarten.

Welke aspecten moeten aanwezig zijn op een veiligheidsinstructiekaart?

1. Risico-evaluatie

Het eerste aspect van een veiligheidsinstructiekaart is de risico-evaluatie. Hier worden alle gevaren weergegeven. Enkele voorbeelden van gevaren: warm oppervlak, opgelet voor verwondingen aan de handen, struikelgevaar, schadelijke of irriterende stoffen, lage temperaturen, gevaarlijke elektrische spanning, enz.

Als het gevaar van toepassing is voor het arbeidsmiddel moeten de mogelijke risico’s en gevolgen in kaart gebracht worden bij gebruik van het arbeidsmiddel. Daarnaast moeten er ook veiligheidsmaatregelen opgesteld worden om de kans op een ongeval te minimaliseren.

2. Richtlijnen

Het tweede aspect van een veiligheidsinstructiekaart zijn de richtlijnen voor veilig gebruik. Deze richtlijnen bestaan uit twee luiken.

Enerzijds moeten er richtlijnen zijn om het arbeidsmiddel veilig te gebruiken. Anderzijds omvat het instructies om het arbeidsmiddel correct te onderhouden.

3. Inspectie

Het derde aspect van een veiligheidsinstructiekaart is de inspectie van het arbeidsmiddel. Hierbij wordt er uitgelegd waar je op moet letten voor je het arbeidsmiddel gebruikt, maar ook tijdens en na gebruik.

In een bijkomend onderdeel van de veiligheidsinstructiekaart kunnen ook werknemers hun eigen werkervaring delen op de kaart om anderen op de hoogte te stellen waar ze zeker op moeten letten.

4. Persoonlijke beschermingsmiddelen


Het vierde aspect van een veiligheidsinstructiekaart zijn de persoonlijke beschermingsmiddelen die werknemers moeten dragen bij gebruik van het arbeidsmiddel.

Hier wordt een onderscheid gemaakt tussen beschermingsmiddelen die continu gedragen moeten worden en middelen die enkel van toepassing zijn bij specifieke omstandigheden. Enkele voorbeelden van persoonlijke beschermingsmiddelen: dragen van een helm, aangepaste werkhandschoenen, mondbescherming, aangepast werkkledij, werkschoenen, fluovest, gasmasker, enz.

Hoe zit de opmaak van een veiligheidsinstructiekaart in elkaar?

Bij nieuwe arbeidsmiddelen zijn fabrikanten ook verplicht om een gebruiksaanwijzing mee te geven. Dit kan als bron dienen om een veiligheidsinstructiekaart te maken.

Het is belangrijk dat de veiligheidsinstructies in een oogwenk te vinden zijn op een veiligheidsinstructiekaart. Vertrek ook vanuit eenzelfde model om uniformiteit te creëren over alle veiligheidsinstructiekaarten die gebruikt worden binnen jouw onderneming.

Bovendien moeten de veiligheidsinstructiekaarten in een duidelijke en verstaanbare taal geschreven zijn voor de gebruiker. Streef ernaar om zo compleet mogelijk te zijn in zo weinig mogelijk woorden. Dit maakt een veiligheidsinstructiekaart meer efficiënt en bruikbaar.

Zit je nog met vragen en/of opmerkingen? Neem contact met ons en we helpen je zo snel mogelijk verder.

Beschrijving

Meer artikels

Publicatiedatum:

03/12/2024

Geboorteverlof: snellere betalingen vanaf januari 2025

Vanaf januari 2025 wordt het geboorteverlof verder verbeterd: werknemers ontvangen hun uitkeringen maandelijks in plaats van aan het einde van de verlofperiode. Een hervorming die is gericht op het vereenvoudigen en versnellen van de betaling van de 20 dagen geboorteverlof die in de wetgeving zijn voorzien.

Publicatiedatum:

02/12/2024

Eindejaarscadeaus voor werknemers : fiscale en sociale voordelen

Het einde van het jaar nadert, en het schenken van cadeaus aan uw werknemers kan niet alleen de teamgeest versterken, maar ook het welzijn op het werk bevorderen. Bovendien kunnen deze geschenken, mits aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt, genieten van fiscale en sociale voordelen voor zowel werkgever als werknemer.

Publicatiedatum:

15/11/2024

Wettelijke feestdagen 2025: Rechten en verplichtingen voor werkgevers

Voltijdse werknemers hebben recht op tien wettelijke feestdagen per jaar. Deze dagen zijn verplicht en worden gecontroleerd door de sociale inspectie. Voor het jaar 2025 zijn de wettelijke feestdagen als volgt:

Hou uzelf up-to-date en

lees onze laatste nieuwsartikels

Vijf voordelen van een ELOYA-lidmaatschap

ELOYA

Christmas

Een magische basketbalervaring voor onze leden!

26/12/2024

ING Arena – Miramarstraat, 1020 Brussel