Ga veilig aan de slag met veiligheidsinstructiekaarten

Een veiligheidsinstructiekaart kun je beschouwen als een beknopte handleiding om een specifiek arbeidsmiddel veilig te gebruiken en correct te onderhouden.

Wat verstaan we onder arbeidsmiddelen? Alle hulpmiddelen die bij het werk gebruikt worden. Dit kan variëren van eenvoudige toestellen zoals printers en beeldschermen, tot werktuigen en machines zoals boormachines en elektrische transpalleten.

Werkgevers zijn wettelijk verplicht om te waken over de veiligheid van werknemers, dit geldt ook voor het opmaken van de veiligheidsinstructiekaarten.

Welke aspecten moeten aanwezig zijn op een veiligheidsinstructiekaart?

1. Risico-evaluatie

Het eerste aspect van een veiligheidsinstructiekaart is de risico-evaluatie. Hier worden alle gevaren weergegeven. Enkele voorbeelden van gevaren: warm oppervlak, opgelet voor verwondingen aan de handen, struikelgevaar, schadelijke of irriterende stoffen, lage temperaturen, gevaarlijke elektrische spanning, enz.

Als het gevaar van toepassing is voor het arbeidsmiddel moeten de mogelijke risico’s en gevolgen in kaart gebracht worden bij gebruik van het arbeidsmiddel. Daarnaast moeten er ook veiligheidsmaatregelen opgesteld worden om de kans op een ongeval te minimaliseren.

2. Richtlijnen

Het tweede aspect van een veiligheidsinstructiekaart zijn de richtlijnen voor veilig gebruik. Deze richtlijnen bestaan uit twee luiken.

Enerzijds moeten er richtlijnen zijn om het arbeidsmiddel veilig te gebruiken. Anderzijds omvat het instructies om het arbeidsmiddel correct te onderhouden.

3. Inspectie

Het derde aspect van een veiligheidsinstructiekaart is de inspectie van het arbeidsmiddel. Hierbij wordt er uitgelegd waar je op moet letten voor je het arbeidsmiddel gebruikt, maar ook tijdens en na gebruik.

In een bijkomend onderdeel van de veiligheidsinstructiekaart kunnen ook werknemers hun eigen werkervaring delen op de kaart om anderen op de hoogte te stellen waar ze zeker op moeten letten.

4. Persoonlijke beschermingsmiddelen


Het vierde aspect van een veiligheidsinstructiekaart zijn de persoonlijke beschermingsmiddelen die werknemers moeten dragen bij gebruik van het arbeidsmiddel.

Hier wordt een onderscheid gemaakt tussen beschermingsmiddelen die continu gedragen moeten worden en middelen die enkel van toepassing zijn bij specifieke omstandigheden. Enkele voorbeelden van persoonlijke beschermingsmiddelen: dragen van een helm, aangepaste werkhandschoenen, mondbescherming, aangepast werkkledij, werkschoenen, fluovest, gasmasker, enz.

Hoe zit de opmaak van een veiligheidsinstructiekaart in elkaar?

Bij nieuwe arbeidsmiddelen zijn fabrikanten ook verplicht om een gebruiksaanwijzing mee te geven. Dit kan als bron dienen om een veiligheidsinstructiekaart te maken.

Het is belangrijk dat de veiligheidsinstructies in een oogwenk te vinden zijn op een veiligheidsinstructiekaart. Vertrek ook vanuit eenzelfde model om uniformiteit te creëren over alle veiligheidsinstructiekaarten die gebruikt worden binnen jouw onderneming.

Bovendien moeten de veiligheidsinstructiekaarten in een duidelijke en verstaanbare taal geschreven zijn voor de gebruiker. Streef ernaar om zo compleet mogelijk te zijn in zo weinig mogelijk woorden. Dit maakt een veiligheidsinstructiekaart meer efficiënt en bruikbaar.

Zit je nog met vragen en/of opmerkingen? Neem contact met ons en we helpen je zo snel mogelijk verder.

Beschrijving

Meer artikels

Publicatiedatum:

18/09/2024

Exclusieve partneracties als lid van ELOYA

Dankzij onze strategische partnerschappen bieden wij onze leden een exclusieve toegang tot essentiële tools, bronnen en diensten. Deze samenwerkingen stellen jullie in staat te genieten van exclusieve kortingen, gespecialiseerde trainingen en hoogwaardige technische ondersteuning, waardoor hun concurrentievermogen en efficiëntie op de markt worden versterkt.

Publicatiedatum:

13/09/2024

Werken in een gemengde appartementsgebouw (privé en zakelijk)

In het kader van werken in gemengde gebouwen, dat wil zeggen gebouwen die zowel privé-appartementen als professionele ruimtes bevatten, kan de situatie snel complex worden. Het is essentieel om elk geval goed te analyseren om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen en een eerlijke verdeling van de kosten te garanderen. De gemengde aard van de bestemming van de eigendommen, evenals het onderscheid tussen privé- en gemeenschappelijke delen, vereisen bijzondere aandacht. Dit artikel is bedoeld om onze leden te informeren over de belangrijkste aandachtspunten, met name de manier waarop het gebruik van elk appartement in aanmerking moet worden genomen en de impact hiervan op de facturatie van de werken. Een concreet voorbeeld zal de nuances verduidelijken die men moet beheersen om deze situaties optimaal te beheren.

Publicatiedatum:

22/08/2024

Nieuwe C1/107 van Synergrid

Een nieuwe versie van het technisch voorschrift C1/107 van Synergrid is gepubliceerd: algemene technische voorschriften voor de aansluiting van een elektrische installatie van een gebruiker op het laagspanningsdistributienet. Nieuwe technologische evoluties werden meegenomen in de herwerkte versie en de voorschriften werden vernieuwd volgens de huidige werkwijzen en toegepaste regels van de Belgische distributienetbeheerders (DNB’s). Het voorschrift vormt de basis van alle laagspanningsaansluitingen in België binnen alle gewesten. De eigen voorschriften van de regionale DNB’s vullen het verder aan. Installateurs, ontwerpbureaus, architecten en distributienetgebruikers (DNG’s) zijn ermee gebaat om voldoende kennis te hebben van de inhoud.

Hou uzelf up-to-date en

lees onze laatste nieuwsartikels

Vijf voordelen van ELOYA

Printeractie met Xeroboutique

In samenwerking met onze partner Xeroboutique hebben we een geweldige printeractie voor de leden !

Gratis voordelen bij deelname :

  • Multifunctionele kleurenprinter
  • 10.000 kopieën (zwart-wit)
  • Rol papier met 500 vellen
  • Geen levering- of installatiekosten

Mis deze kans niet en schrijf je nu in voor onze exclusieve printeractie in samenwerking met XeroBoutique !