Algemene voorwaarden – bescherm uw klant en uzelf

De algemene voorwaarden bij een contract zorgen voor duidelijkheid rond leveringstermijnen, prijzen, betalingen, waarborgen, annulering, rechten, enz.

Opzet van de algemene voorwaarden

Het is belangrijk dat de algemene voorwaarden van het contract duidelijk zijn voor uw klant én u als dienstverlener. Op die manier vermijdt u misverstanden en betwistingen die hoge kosten met zich kunnen meebrengen.

De clausules van de algemene voorwaarden vormen in grote lijnen de inhoud van het contract. Hierbij moeten ook volgende documenten inzitten; het bestek, de bestelbon en de factuur. We halen nogmaals het belang van duidelijkheid aan, want al deze documenten moeten zo geschreven zijn dat het leesbaar en begrijpelijk is voor uw klant.

Daarnaast moet u zeker de strafclausules en verwijlinteresten in geval van niet-betaling door uw klant toevoegen aan het contract.

Belangrijk: uw klant is niet gebonden zolang hij/zij geen bestelbon, met de algemene voorwaarden, heeft getekend.

Wat moet het briefhoofd van een contract vermelden?

Bij de bepaling van het contract met de algemene voorwaarden moet u ook volgende elementen vermelden:

  • Naam en adres van de onderneming
  • Ondernemings- en BTW-nummer
  • Bankrekeningnummer
  • Telefoon- en Gsm-nummer
  • Eventueel erkenningsnummer als beveiligingsonderneming (indien van toepassing
  • Eventueel erkenningsnummer voor openbare werken (indien van toepassing)

Wat moet toegevoegd worden aan het bestek?

Een prijsherzieningsformule is belangrijk indien de prijzen wijzigen van bv. toestellen, materialen, sociale lasten en belastingen. De markt evolueert constant, dus de prijzen worden berekend en voorgesteld op basis van de officiële prijzen die op die dag van toepassing zijn.

De prijsherzieningsformule berekent en weerspiegelt dus de actuele kostprijsstructuur. Als de prijzen wijzigen, moet u de klant altijd schriftelijk op de hoogte houden!

Verder worden bijdragen voor niet uitgevoerde werken van het initiële bedrag afgetrokken. Bedragen voor extra uitgevoerde werken, die niet in het initiële contract werden voorzien, worden doorgerekend op een aparte afrekening.

Bovendien moet u altijd de veiligheidskosten mee berekenen en toevoegen aan het bestek. Deze kosten moeten op het bestek en factuur apart vermeld (dus niet meerekenen met een andere kost).

Er zijn verschillende prijsbepalingen op de aannemingsmarkt, maar worden in praktijk met elkaar gemengd. U vindt het volledig overzicht in het uitgebreid artikel (beschikbaar voor zowel leden als niet-leden).

Welke nummers moet de factuur vermelden?

Bij de factuur moet u volgende nummers altijd vermelden:

  • Ondernemings- en BTW-nummer
  • Bankrekeningnummer
  • Betalingstermijn: 30 dagen + automatische nalatigheidsinteresten (intresten die u kan aanrekenen in geval van laattijdige betalingen)
  • Eventueel erkenningsnummer als beveiligingsonderneming (indien van toepassing
  • Eventueel erkenningsnummer voor openbare werken (indien van toepassing)

Heeft u nog hulp nodig om uw algemene voorwaarden op punt te stellen? ELOYA helpt u graag verder.

.

Beschrijving

Meer artikels

Publicatiedatum:

13/09/2024

Werken in een gemengde appartementsgebouw (privé en zakelijk)

In het kader van werken in gemengde gebouwen, dat wil zeggen gebouwen die zowel privé-appartementen als professionele ruimtes bevatten, kan de situatie snel complex worden. Het is essentieel om elk geval goed te analyseren om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen en een eerlijke verdeling van de kosten te garanderen. De gemengde aard van de bestemming van de eigendommen, evenals het onderscheid tussen privé- en gemeenschappelijke delen, vereisen bijzondere aandacht. Dit artikel is bedoeld om onze leden te informeren over de belangrijkste aandachtspunten, met name de manier waarop het gebruik van elk appartement in aanmerking moet worden genomen en de impact hiervan op de facturatie van de werken. Een concreet voorbeeld zal de nuances verduidelijken die men moet beheersen om deze situaties optimaal te beheren.

Publicatiedatum:

22/08/2024

Nieuwe C1/107 van Synergrid

Een nieuwe versie van het technisch voorschrift C1/107 van Synergrid is gepubliceerd: algemene technische voorschriften voor de aansluiting van een elektrische installatie van een gebruiker op het laagspanningsdistributienet. Nieuwe technologische evoluties werden meegenomen in de herwerkte versie en de voorschriften werden vernieuwd volgens de huidige werkwijzen en toegepaste regels van de Belgische distributienetbeheerders (DNB’s). Het voorschrift vormt de basis van alle laagspanningsaansluitingen in België binnen alle gewesten. De eigen voorschriften van de regionale DNB’s vullen het verder aan. Installateurs, ontwerpbureaus, architecten en distributienetgebruikers (DNG’s) zijn ermee gebaat om voldoende kennis te hebben van de inhoud.

Publicatiedatum:

04/07/2024

Elektronische facturatie: Een imminente verandering

De overgang naar verplichte elektronische facturatie komt eraan. Maar voor wie geldt dit en welke transacties zijn betrokken? Hier is een overzicht van de nieuwe verplichtingen en de aankomende veranderingen.

Hou uzelf up-to-date en

lees onze laatste nieuwsartikels

Vijf voordelen van ELOYA