Algemene voorwaarden – bescherm uw klant en uzelf

De algemene voorwaarden bij een contract zorgen voor duidelijkheid rond leveringstermijnen, prijzen, betalingen, waarborgen, annulering, rechten, enz.

Opzet van de algemene voorwaarden

Het is belangrijk dat de algemene voorwaarden van het contract duidelijk zijn voor uw klant én u als dienstverlener. Op die manier vermijdt u misverstanden en betwistingen die hoge kosten met zich kunnen meebrengen.

De clausules van de algemene voorwaarden vormen in grote lijnen de inhoud van het contract. Hierbij moeten ook volgende documenten inzitten; het bestek, de bestelbon en de factuur. We halen nogmaals het belang van duidelijkheid aan, want al deze documenten moeten zo geschreven zijn dat het leesbaar en begrijpelijk is voor uw klant.

Daarnaast moet u zeker de strafclausules en verwijlinteresten in geval van niet-betaling door uw klant toevoegen aan het contract.

Belangrijk: uw klant is niet gebonden zolang hij/zij geen bestelbon, met de algemene voorwaarden, heeft getekend.

Wat moet het briefhoofd van een contract vermelden?

Bij de bepaling van het contract met de algemene voorwaarden moet u ook volgende elementen vermelden:

  • Naam en adres van de onderneming
  • Ondernemings- en BTW-nummer
  • Bankrekeningnummer
  • Telefoon- en Gsm-nummer
  • Eventueel erkenningsnummer als beveiligingsonderneming (indien van toepassing
  • Eventueel erkenningsnummer voor openbare werken (indien van toepassing)

Wat moet toegevoegd worden aan het bestek?

Een prijsherzieningsformule is belangrijk indien de prijzen wijzigen van bv. toestellen, materialen, sociale lasten en belastingen. De markt evolueert constant, dus de prijzen worden berekend en voorgesteld op basis van de officiële prijzen die op die dag van toepassing zijn.

De prijsherzieningsformule berekent en weerspiegelt dus de actuele kostprijsstructuur. Als de prijzen wijzigen, moet u de klant altijd schriftelijk op de hoogte houden!

Verder worden bijdragen voor niet uitgevoerde werken van het initiële bedrag afgetrokken. Bedragen voor extra uitgevoerde werken, die niet in het initiële contract werden voorzien, worden doorgerekend op een aparte afrekening.

Bovendien moet u altijd de veiligheidskosten mee berekenen en toevoegen aan het bestek. Deze kosten moeten op het bestek en factuur apart vermeld (dus niet meerekenen met een andere kost).

Er zijn verschillende prijsbepalingen op de aannemingsmarkt, maar worden in praktijk met elkaar gemengd. U vindt het volledig overzicht in het uitgebreid artikel (beschikbaar voor zowel leden als niet-leden).

Welke nummers moet de factuur vermelden?

Bij de factuur moet u volgende nummers altijd vermelden:

  • Ondernemings- en BTW-nummer
  • Bankrekeningnummer
  • Betalingstermijn: 30 dagen + automatische nalatigheidsinteresten (intresten die u kan aanrekenen in geval van laattijdige betalingen)
  • Eventueel erkenningsnummer als beveiligingsonderneming (indien van toepassing
  • Eventueel erkenningsnummer voor openbare werken (indien van toepassing)

Heeft u nog hulp nodig om uw algemene voorwaarden op punt te stellen? ELOYA helpt u graag verder.

.

Beschrijving

Meer artikels

Publicatiedatum:

09/01/2025

Terugkeer van het quotum van 475 uur voor jobstudenten in 2025

Vanaf 1 januari 2025 wordt het werkurenquotum voor studenten in België opnieuw vastgesteld op 475 uur per jaar, na een tijdelijke aanpassing in 2023 waarbij het plafond werd verhoogd tot 600 uur om uitzonderlijke behoeften te dekken.

Publicatiedatum:

08/01/2025

Loonindexering op 1 januari 2025

Elk jaar is de loonindexering een belangrijke stap om de koopkracht van werknemers te behouden tegen de stijgende levensduurte. In 2025 is er een uitzonderlijke situatie: de indexering is identiek voor zowel arbeiders als bedienden. Hier zijn de details voor beide sectoren, met een verhoging van 3,58 % die ingaat op 1 januari 2025.

Publicatiedatum:

17/12/2024

Exclusieve partneracties als lid van ELOYA

Dankzij onze strategische partnerschappen bieden wij onze leden een exclusieve toegang tot essentiële tools, bronnen en diensten. Deze samenwerkingen stellen jullie in staat te genieten van exclusieve kortingen, gespecialiseerde trainingen en hoogwaardige technische ondersteuning, waardoor hun concurrentievermogen en efficiëntie op de markt worden versterkt.

Hou uzelf up-to-date en

lees onze laatste nieuwsartikels

Vijf voordelen van een ELOYA-lidmaatschap

ELOYA

Christmas

Een magische basketbalervaring voor onze leden!

26/12/2024

ING Arena – Miramarstraat, 1020 Brussel

Printeractie met Xeroboutique

In samenwerking met onze partner Xeroboutique hebben we een geweldige printeractie voor actieve leden van ELOYA!

Gratis voordelen bij deelname:

  • Multifunctionele kleurenprinter
  • 10.000 kopieën (zwart-wit)
  • Rol papier met 500 vellen
  • Geen levering- of installatiekosten
Mis deze kans niet en schrijf je nu in voor onze exclusieve printeractie in samenwerking met XeroBoutique!